Glass hör sommaren till och vi svenskar äter mer glass än någonsin. Här är de största glasstrenderna och populäraste glassmakerna 2022!

Vi svenskar älskar glass. Faktum är att vi åt nära 85 miljoner liter glass under 2021, vilket innebär att vi åt 8,1 liter glass per person – vilket är en halvliter mer än innan pandemin. Detta enligt Glassrapporten 2022 som är framtagen av SIA Glass.

5 populäraste glassarna i butik

Vilka glassar och smaker är då populärast? Enligt försäljningsstatistik från dagligvaruhandeln är det följande glassar från SIA Glass som sålde bäst i butik 2021:

  1. Vanilj, 1,5 liter
  2. Glassbåtar, 6-pack
  3. Kladdkaka, 1,5 liter
  4. Vanilj, 0,5 liter
  5. Choklad, 0,5 liter

Se också: Så gör du egna glassbåtar

10 populäraste glassmakerna

När det kommer till kulglass som säljs i 5-litersförpackningar, dvs i glasskiosker och liknande, är det följande smaker från SIA Glass som var populärast 2021:

  1. Vanilj
  2. Choklad
  3. Kola Havssalt
  4. Gammaldags Vanilj
  5. Jordgubb
  6. Blåbär
  7. Hallonsorbet
  8. Hallon Saltlakrits
  9. Brownie
  10. Laktosfri Smultron Jordgubb

5 stora glasstrender 2022

Utöver vilka glassmaker som är populärast har SIA Glass även sammanfattat årets största glasstrender baserat på såväl sina egna medarbetares kunskaper som flera olika undersökningar och trendspaningar.

– Tydligt är att glassen helst ska vara svenskproducerad med schysst innehåll, framkalla nostalgiska minnen, men också ge sinnlig njutning i oroliga tider, säger Dan Bengtsson, marknadschef på SIA Glass.

Här är de fem största glasstrenderna:

1. Nostalgi skapar trygghet

I oroliga tider med pandemi och krig i världen längtar många efter trygga och bekanta smaker. På glassmarknaden har gamla klassiska glassar kommit tillbaka, vilket gör oss nostalgiska och knyter an till goda minnen.

Recept: Hemgjord sandwichglass

https://recept.se/recept/hemgjorda-sandwichkakor-med-glass

2. Svensk glass – ja tack

Allt fler tycker det är viktigt att välja svenska produkter, vilket också kan kopplas till pandemin. 66 % tycker det är viktigt att glassen är producerad i Sverige och 82 % vill att den ska vara ursprungsmärkt.

3. Innehåll spelar roll

Förutom att glassen måste vara god vill många att den innehåller naturliga och nyttiga ingredienser som superfrukter och bär. Växtbaserad glass, låg sockerhalt och högt proteininnehåll är tre tecken i tiden.

Recept: Snabb och nyttig drottningglass

Snabb och nyttig drottningglass

4. Schysst producerat

Det är inte bara innehållet i glassen som spelar roll, den moderna konsumenten vill även ha god djurhållning, minimerad energiåtergång och ekologiska råvaror med lågt klimatavtryck.

5. Njutning ger tröst

Allt fler värdesätter njutning i högre utsträckning. Det är viktigt med guldkant, vilket också kan kopplas till tider av oro och osäkerhet. Förutom klassiska och tröstande smaker som choklad och kola dyker det upp många spännande smaker, texturer och utseenden på glass.

Recept: Cookie dough-glass med chokladsås

Cookie dough-glass med chokladsås

Relaterade artiklar