Under jul och påsk är sillen en av många godsaker på våra bord. Men på midsommar får den stå i centrum, tillsammans med färskpotatisen och gräddfilen. På senare år har vi börjat exprimentera mer med smaker i våra inläggningar, men det är fortfarande klassiskerna som säljer bäst.
– Våra tre mest populära sillsorter är fortsatt de klassiska smakerna, inlagd sill, löksill och senapssill, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Abba Seafood.

Men som sagt märker de av ett större sug på nya smaker än tidigare. Årets smak från Abba är Fläderblom & Citron och sedan tidigare finns till exempel Vodka- & limesill och Havtornssill med rosmarin i vårt sortiment.

Ungefär 6000 ton sill och 3000 ton matjes säljs varje år och ungefär 50% av det säljs under de tre högtiderna jul, påsk och midsommar. Midsommar är matjessillens höjdpunkt då man säljer hela 80% av totalvolymen.

En trend som man ser på Abba är att de krämiga varianterna ökar, även om klara varianter fortfarande totalt sett är störst. De kan också se att yngre föredrar till exempel krämigare varianter, och inlagd sill är mest populär i Stockholm, medan man på västkusten hellre väljer löksill